Czy wiesz, że...
Sympatyczne, niewielkie, futrzaste stworzonka o czarnym lub brunatnym kolorze, pojawiające się często na brzegach wód - to zazwyczaj norki amerykańskie. Są one równocześnie bardzo groźnym drapieżcą, niszczącym ptasie lęgi.

Konto/logowanie
Members List ZAREJESTROWANI
 Ostatni Tobiasz
 Dzisiaj 0
 Wczoraj 0
 Wszyscy 4520

 UŻYTKOWNICY
 Goscie 3
 Zalogowani 0
 Wszyscy 3

Jesteœ anonimowym użytkownikiem. Możesz się zarejestrować za darmo klikajšc tutaj

Jesteœ stałym użytkownikiem Pogawędek Wędkarskich - kliknij tutaj
aby zalogować się!

Na forum napisali
farti: No nie ma czym się wpisać. Dawno nic nie złowiłęm, nie bywam os ...(1063) Nov 21, @ 18:56:45

krzysztofCz: Może listę podpisujmy w pracy, a tutaj... bądźmy bardziej aktywni ...(1063) Nov 21, @ 06:59:26

skuli: zaglądam rzadko. teraz będę często ...(1063) Nov 20, @ 18:25:28

osa: zaglądłem ...(1063) Nov 19, @ 21:07:37

mario_z: Dzięki W niedzielę też pływałem ale czepiały same maluchy taki ...(121) Nov 06, @ 21:40:50

krzysztofCz: Nooo... Mariusz gratulacje. Ja wczoraj trochę popływałem po j. Ja ...(121) Nov 06, @ 09:02:29

mario_z: Dzisiaj w końcu się ruszyły, jeden 81 i kilka sześćdziesiątek ora ...(121) Nov 04, @ 21:34:41

Krzysztof46: Witaj !!! Tak ,bylem .Warunki swietne i jezioro szczupakowe .Szc ...(1063) Nov 02, @ 09:21:33

cezorator: I byłeś w tej Szwecji Krzyśku ? O!!! Czarek !!! Fajnie z ...(1063) Nov 01, @ 20:49:14

zabrze: k ...(1063) Nov 01, @ 16:24:28


Artykuły komentowali
farti w ''Znowu Ta Szwecja'': Nie mówię nie, dajcie znać wcześniej. Ale z drugiej strony obiecać tak na 10...
dzas w ''Znowu Ta Szwecja'': Się zapisujta chłopy na wyjazd 2018 i jedźta z nami! :) Będzie więcej gęb do...
Monk w ''Znowu Ta Szwecja'': Święte słowa Farti. Zacne towarzystwo, piękne widoki, rybna woda. Ech = gdzi...
farti w ''Znowu Ta Szwecja'': Przeglądałem 3x zdjęcia , czegoś mi brakowało. Po prostu zabrakło na nich mo...
darogryf w ''Znowu Ta Szwecja'': Krzysiu wielu schowało się pod blatem. i do kraju nie wrócili.
Darek w ''Znowu Ta Szwecja'': Gratuluję udanej wyprawy, tym bardziej że w tym roku Szwecja nie darzy rybam...
krzysztofCz w ''Znowu Ta Szwecja'': Tyko dla swoich, Kamil, tylko dla swoich... :-)
Tiur w ''Znowu Ta Szwecja'': a co to za skrót nad "nickami"??
jjjan w ''Znowu Ta Szwecja'': Jak miałeś dostać jak Cię nie było? Należy Ci się koszulka ale drogo wychodz...
krzysztofCz w ''Znowu Ta Szwecja'': Nie byłbym rzepem gdybym nie spytał dlaczego ja nie mam takiej koszulki tylk...

Rozmaitości
» Pomocnik
» Regulamin PW
» Przeszukiwanie zasobów
» Przeszukiwanie forum
» Łowca Okazów 2010
» Grand Prix Czatu
» Prognoza pogody
» Ośrodki i stanice wędkarskie
» Rejestracja łódki
» Interaktywne krzyżówki

Recenzje
· JAXON ZX MACHINE 400
· MacTronic NICHIA HLS-1NL2L
· TUBERTINI GORILLA UC4 FLUOROCARBON
· Daiwa Exceler Style F
· Namiot Fjord Nansen
· Mikado NSC Feeder
· Wędzisko Mikado NSC 360 Feeder Nanostructure
· Mistrall Bavaria 2,7
· żyłka DUAL BAND
· Mikado T-Rex Bolognese 600

Filmoteka
Sum 200cm

Dodał: avallone78
Dodany: 14th Feb 2011
Odsłon: 270
Ocena: 0.00 Ocen: 0

X targi Na Ryby ZAJAWKA

Dodał: jarecki74
Dodany: 19th Mar 2010
Odsłon: 195
Ocena: 1.00 Ocen: 1

Boleń Wojtka

Dodał: wojto-ryba
Dodany: 23rd Dec 2009
Odsłon: 230
Ocena: 5.00 Ocen: 1

Żerowanie karpi 5/5

Dodał: Marek_b
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 398
Ocena: 5.00 Ocen: 4

Żerowanie karpi 4/5

Dodał: Marek_b
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 281
Ocena: 5.00 Ocen: 2

Żerowanie karpi 3/5

Dodał: Marek_b
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 307
Ocena: 4.00 Ocen: 1

Żerowanie karpi 2/5

Dodał: Marek_b
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 270
Ocena: 5.00 Ocen: 1

Żerowanie karpi 1/5

Dodał: Marek_b
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 316
Ocena: 2.00 Ocen: 1

Sum Odrzański

Dodał: jarokowal
Dodany: 23rd Mar 2009
Odsłon: 611
Ocena: 5.00 Ocen: 3

Hol suma

Dodał: Marek_b
Dodany: 22nd Mar 2009
Odsłon: 481
Ocena: 5.00 Ocen: 3


Minn Kota 30 lbs - naprawa
Opublikował 15-02-2013 o godz. 13:00:00 jjjan
Zrób to sam

jjjan napisał


Na prośbę kolegi rozkręciłem elektryczny silnik zaburtowy Minn Kota 30.




Z pomocą tego silnika niejedna łódka pokonała na wodzie masę kilometrów. Niestety niedawno silnik odmówił posłuszeństwa, więc postanowiłem go rozkręcić by przekonać się dlaczego przestał działać i sprawdzić czy można go naprawić.

Niedawno wymieniałem w nim przełącznik biegów, więc daruję sobie jego sprawdzanie i od razu zabieram się za rozkręcanie silnika.



Do odkręcenia śub teoretycznie powinno się użyć nasadek o rozmiarach używanych w USA. Nie chciałem jednak kupować kompletu nasadek do rozkręcenia jednego silnika, tym bardziej że potrzebne są tylko dwie nasadki. Do odkręcenia nakrętki przytrzymującej śrubę silnka użyłem nasadki 13 , a do odkręcenia pozostałych śrubek użyłem zmodyfikowanej nasadki 7. Modyfikacja nasadki polegała na sklepaniu młotkiem średnicy nasadki, by z robić z niej rozmiar około 6,5. Przyznam się, że zapomniałem sprawdzić czy gwinty śrub są metryczne czy nie i dlatego lepiej żadnej nie zgubić, bo kupienie nowych może być kłopotliwe.



.

Pierwszą czynnością jaką wykonujemy, jest odkręcenie nakrętki samokontrującej trzymającej śrubę silnika . Odkręcamy kręcąc w lewo. Pod nakrętką jest płaska metalowa podkładka, którą też zdejmiemy z osi. Śrubę można ściągnąć z osi wirnika bez użycia dużej siły łapiąc palcami za śrubę, a kciukiem zapierając się o ośkę silnika.


. .

Po zdjęciu śruby widać metalowy trzpień tkwiący w osi wirnika. Trzpień i otwór w osi są tak spasowane, że używając szczypiec można wyciągnąć trzpień z osi bez większego wysiłku. Za trzpieniem zobaczymy następną metalową niby podkładkę, której nie próbujemy ściągnąć ponieważ jest to metalowa osłona pierścienia zapobiegającego dostawaniu się wody do wnętrza silnika.




.

Silnik jest skręcony długimi szpilkami, które odkręciłem "zmodyfikowaną nasadką" >6 i <7. Odkręcamy szpilki i ściągamy tylną obudowę. Z drugiej strony tylnej obudowy widać samosmarującą tuleję. Tuleja pomimo dużego przebiegu silnika nie wygląda na zużytą i chyba wytrzyma jeszcze kilka następnych lat.

Należy zwrócić uwagę, że na zdjętej tylnej obudowie znajduje się gumowa uszczelka. (czerw. strzałka), której nie wolno uszkodzić myjąc ją i wycierając.


.

Po odłączeniu silnika od kolumny widzimy drugą gumową uszczelkę (zaznaczona czerw. strzałką), której też nie warto ani zgubić, ani uszkodzić.


.

By wyciągnąć wirnik ze stojana trzeba użyć trochę siły, ponieważ w stojanie są silne magnesy i trzeba pokonać ich przyciąganie. Wszystkie zdemontowane części można umyć w benzynie ekstrkcyjnej.


.

.

W przedniej części znajduje się szotkotrzymacz i część odpowiadająca za możliwość zmiany obrotów silnika, która jest zalana jakąś masą. W tym silniku okazało się, że zużyły się szczotki i wymiana ich powinna przywrócić życie silnikowi. Ponieważ właściciel silnika zaproponował by nie szukać oryginalnych szczotek, dorobiłem szczotki od rozrusznika samochodowego. W sklepie motoryzacyjnym kupiłem szczotki o symbolu BX75. Były niewiele większe od oryginalnych i spiłowanie ich na papierze ściernym nie zajęło mi dużo czasu. Radzę by stare szczotki odciąć, zostawiając około 5mm przewodów przy szczotkotrzymaczu, by do tych końców przylutować nowe szczotki.


.

Po umyciu wszystkiego i założeniu szczotek, skręcamy silnik w odwrotnej kolejności jak rozkręcaliśmy.

Składanie silnika zaczynamy od włożenia wirnika na swoje miejsce, przytrzymując szczotki dwoma śrubokrętami. By założyć stojan na wirnik musimy pamiętać, że magnesy w stojanie będą przyciągały wirnik i musimy go przytrzymać ręką by nie wysunął się ze szczotek.

Trzeba pamiętać o gumowych uszczelkach na stojanie i tylnej obudowie. Bez nich silnik nie będzie długo działał.


.

Na szpilkach pod główkami również są gumowe uszczelki, ale nie polecam ich ściągać. Myślę, że lepiej je umyć razem ze szpilkami.

Jeżeli po skręceniu silnika nie pozostały nam żadne części, to jest bardzo dobry znak. Budowa tego silnika jest tak prosta i silnik składa się z tak niewielu części, że naprawa nie powinna przysporzyć żadnych kłopotów. Wszystkie śruby dały odkręcić się bez żadnego problemu, nic nie było skorodowane, a naprawa okazała się pracą lekką i bezstresową.

jjjan


 
Pokrewne linki
· Więcej o Zrób to sam
· Napisane przez jjjan


Najczęœciej czytany artykuł o Zrób to sam:
Oklejanie bez kleju i oczko 3D. Czyli mój sposób na oklejanie woblera


Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 Wyœlij ten artykuł do znajomych Wyœlij ten artykuł do znajomych


Komentarze sš własnoœciš ich twórców. Nie ponosimy odpowiedzialnoœci za ich treœć.

Komentowanie niedozwolone dla anonimowego użytkownika, proszę się zarejestrować

Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez Darek (elektryk007@poczta.onet.pl) dnia 15-02-2013 o godz. 15:02:44
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć)
Dobry fachowiec ma zawsze bezstresowo :-))



Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez Robert (gosia67600@numericable.fr) dnia 15-02-2013 o godz. 20:05:43
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć)
Fachowe potraktowanie zagadnienia. Mam jednak nadzieję iż, nie będę zmuszony któregoś dnia do rozkręcania i naprawy ;-). Chociaż bardziej obawiam się jakiejś awarii w górnej części silnika. Tam na pewno nie zagrzebie ;-).
Janku na zdjęciach widnieją stare szczotki czy, już po wymianie?
Mój "wiatrak" co prawda nie Minn Kota ale, kręci po jednym sezonie jak szalony. Ciekaw jestem w związku z tym czy jakaś, profilaktyka jest wskazana?



Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez Malgi dnia 16-02-2013 o godz. 09:53:11
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć)
Janek to tak przedstawił, że... remont wydaje się dziecinnie prosty :-)



Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez Zamki dnia 16-02-2013 o godz. 22:21:58
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć) http://www.morskietrocie.e-fora.pl
Gwinty są calowe a uszczelek bym sie tak nie bał. Kiedyś znalazłem na portalu aukcyjnym całe szczotko trzymacze za niewielkie pieniążki i mnie ominęło dorabianie i wymiana szczotek a uszczelki dobrałem nowe w sklepie z częściami do traktorów i maszyn rolniczych gdzie należy pytać nie o uszczelkę a o oring :-)) i mieć ze sobą stary na wzór.



Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez krzysztofCz (krzysztofczuchra@wp.pl) dnia 17-02-2013 o godz. 21:10:26
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć)
Janek a ten komutatorek to tak za bardzo nie wyjechany ? robiłeś coś z nim ?



Re: Minn Kota 30 lbs - naprawa (Wynik: 1)
przez Tomaszewski dnia 27-02-2014 o godz. 16:18:40
(Informacje o użytkowniku | Wyœlij wiadomoœć)
Witam,
Mam kilka pytań :)
Jak duży powinien być luz na trzpniu. Widzę, że wyjmujesz go obcęgami. U mnie wychodzi spod palca.
Czy może to być przyczyną drgań na silniku po wymianie śruby??
Jak duży powinien być luz na osi silnika? U mnie to jakieś 5mm.
No i jeszcze jedno, czy posiadasz zdjęcia z rozkręconej górnej części. Niestety ale pojawiły mi się tam luzy i pewnie będę się również zabierał do wymiany kostki sterującej biegami.
Dzięki za odpowiedź.



Pogawędki Wędkarskie - portal dla wszystkich wędkarzy!
Redakcyjna poczta: redakcja@pogawedki-wedkarskie.pl

Redakcja serwisu w składzie: Jarbas, Marek_b, -, -, -, -

Wszystkie teksty i zdjęcia opublikowane w portalu są utworami w rozumieniu prawa autorskiego i podlegają ochronie prawnej. Kopiowanie, powielanie, "crosslinking" i jakiekolwiek inne formy wykorzystywania cudzej własności intelektualnej i twórczej bez zgody właścicieli praw autorskich są zabronione prawem.

Wszelkie znaki towarowe są własnością ich prawowitych właścicieli, zaś ich użycie dozwolone jest wyłącznie po uzyskaniu zgody.

PHP-Nuke Copyright © 2004 by Francisco Burzi. license.
Tworzenie strony: 0.07 sekund :: Zapytania do SQL: 102